Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Thursday, May 13, 2010

Nasi Beriani

sumber/credit to : balannambiar

gambar : cik epel ^_^

Bahan-Bahan:

1 kg Beras Basmathi.

2 sudu besar Minyak Sapi.

1 cawan Minyak Masak.

4 ulas bawang merah besar dihiris halus.

3 keping kulit kayu manis.

5 biji buah pelaga.

3 kuntum bunga lawa.

5-8 biji buah jagus dan sedikit buah kismis.

1 sudu besar rempah beriani tulen.

Bahan untuk dikisar:

3 biji bawang besar + 5-6 ulas bawang putih.

2 batang serai di ketuk.

3 Biji bawang Besar dihiris halus untuk ditumis.

1/2 tin sup tomato kimboll - erkk...x dimasukkan sebab takde.. -_-"

2 sudu besar tomato puree.

1 tin susu cair.

Cara menyediakan:

1.Sukat beras dengan menggunakan cawan.Sukat air yang digunakan mengikut persamaan beras.Sekira sukatan beras adalah lapan cawan; air yang diperlukan untuk memasak adalah 8 cawan juga.Ingatlah sukatan nisbah 1:1 ini adalah rahsia pengalaman masak nasi beriani.

2.Basuh beras dengan air hanya dua kali sahaja.Kekerapan basuh akan mengakibatkan nasi berkembang dan pecah.(dari pengalaman rendam beras yang telah basuh kira 10 minit dalam air panas membawa hasil nasi yang tak belekit dan cantik.Toskan beras yang telah dibasuh.

3.Hidupkan api atau rice cooker.Apabila panas masukan minyak masak satu senduk sederhana diikuti dengan Minyak sapi.(Walau pun kebiasaannya hanya minyak sapi yang digunakan tetapi mamak sengaja kurangkan bau tengit minyak sapi itu kepada minyak masak.hasilnya adalah amat memuaskan.

4.Masukkan minyak diperiok sederhana atau rice cooker bersama minyak sapi,bila minyak panas masukan rempah ratus kayu manis,buah pelaga dan bunga lawang.Masukan bawang dan bawang putih yang telah dikisar dan diikuti oleh Bawang yang dihiris dan juga cili merah dan rempah beriani.

4.Apabila gorengannya mengeluarkan bau haruman, masukan air yang telah disukat kedalam adunan tadi.Diikuti oleh susu cair,tomato puri,tomoto sup.Tutup dan perlu tunggu air akan mendidih.Masukan beras yang telah tos kedalamnya.Kacau rata-rata mengikut sama arah pusingan.Tutup tudung dan kecilkan api.Adalah hasil terbaik sekali sekiranya gunakan periok dan tentukan tiada wap terkeluar dengan meletakan beban keatas tudung periok tadi.Tunggu sehingga 20-30 minit atau wap yang tekanan tinggi akan keluar serata menandakan nasi telah masak.Buka tudung dan membalik-balikkan nasi supaya bergaul lapisan bawah dan atas.Taburkan bawang goreng dan daun pudina.Nasi sedia untuk hidangan.


nota cik epel : 1st time in my life gue wat nasik beriani nie...rasa cam susah nau nak wat...wuuuu...tapi bile wat...cam makan kacang sambil buang kulit kacang merata-rata tempat je...ngeeeee.. :D

ekceli malam nie sepatutnye mr.yon wat spaghetti...tingin wooo nak makan spaghetti yang mr.yon wat...tapi apakan daya...tidak kesampaian...xpe...xpe...sok lusa mesti dapat makan nie....pehtu tiba-tiba tingat ada rempah nasi beriani gan minyak sapi....ahaks...beli bukan main lagi...tapi x tau nak wat bile...sebelum gue pi kat batu belah batu bertangkup membawa diri, bior la gue bertafakur di dapur menggodek nasik beriani...wuuuu...erkk..memandangkan mr.yon orang penang...maka dengan itu, nasik beriani gan kari ayam adalah lulus....weeeehooooo....!!! leh wat lagi nie... ^_^

No comments: