Tuesday, December 29, 2009

Lada Hijau Masak Taucu

sumber/credit to : kak ct raudah (my opismate ^^)
gambar : cik epel ^^

Bahan-bahan

lada hijau
taucu
ikan bilis
bawang besar (dihiris)
air asam jawa

Cara Membuat

1. Goreng ikan bilis dahulu dan ketepikan.

2. Tumis bawang besar sehingga naik bau.

3. Masukkan taucu. Lagi banyak lagi sedap. ^^

4. Masukkan air asam jawa.

5. Masukkan lada hijau.

6. Masukkan ikan bilis. Kacau sekejap.

7. Boleh dihidangkan.

Tomyam Ayam

sumber/credit to : buku kak hanieliza
gambar : cik epel ^^

Bahan A

500 gram ayam (dipotong kecil)
1 batang lobak merah
1 biji bawang besar (dihiris)
2 batang serai (diketuk)
8 biji cili api (diketuk)
2cm lengkuas (diketuk)
1 ulas bawang putih (diketuk)
1 sudu besar pes tomyam
1 batang daun saderi (dipotong kecil)
3 helai daun limau purut (dikoyak)
Air & garam secukup rasa

Bahan B

100 gram bunga kubis
2 biji tomato (dipotong 4)
2 biji limau nipis (diambil airnya)
1 pokok daun ketumbanr (dicincang)

Cara Membuat

1. Masukkan semua bahan A dan renehkan hingga lembut.

2. Masukkan bunga kubis dan buah tomato. Biarkan mendidih dan tutup api.

3. Masukkan air limau nipis dan daun ketumbar.

4. Sedia dihidangkan.

Nasi Ayam




sumber/credit to : juns11@myresepi.com

gambar : cik epel ^^


Bahan-bahan ( 6-8 orang )

  • Untuk rebus
  • -1 ekor ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)
  • - 2 ulas bawang putih
  • - 2sm halia yg diketuk

  • Untuk perap
  • >1 sudu besar kicap pekat
  • >1 sudu besar sos tiram
  • >1cm halia
  • >2 ulas bawang putih
  • >sedikit kicap cair

  • Untuk nasi
  • - 5cwn beras
  • - 3 sudu besar butter
  • - 1cm halia- ditumbuk
  • - 4 ulas bawang putih -ditumbuk
  • - air rebusan ayam tadi secukupnya
  • - sedikit garam.

  • Bahan sos
  • > 5biji cili merah
  • > 5 ulas bawang putih
  • > 2cm halia
  • > 1 sudu teh cuka, garam, gula
  • > 1/2 cawan air

  • Untuk sup
  • @lebihan air rebusan ayam
  • @1 biji bawang besar kisar
  • @rempah sup
  • @garam
  • @daun sup yg dihiris.

Cara-cara

  1. Ayam dipotong ikut suka besarnya (x potong pun boleh)..bersihkan dan di lumur dengan 2 ulas bawang putih yg ditumbuk dan 2sm halia yg diketuk..dan rebus hingga empuk
  2. Toskan ayam dan perap dengan bahan-bahan untuk perap selama 15-20min. Goreng hingga garing.
  3. Basuh beras dan toskan. Panaskan butter, tumis halia dan bawang putih hingga garing. masukkan beras, terbit bau, masukkan air rebusan ayam secukupnya dan garam. Masak seperti biasa.
  4. Untuk sos-blendkan semua bahan diatas. boleh ditambah tomato sos/sos cili jika suka. Boleh juga dimasak sebentar (jika suka)
  5. Untuk sup- air rebusan ayam didihkan bersama bawang besar, rempah sup, garam dan daun sup tadi.

Tuesday, December 22, 2009

Ayam Masak Sambal Kicap


sumber/credit to : buku masakan kak hanieliza
gambar : cik epel ^_^

Bahan A

500 gram ayam
1 batang serai (diketuk)
5 helai daun limau purut (dikoyak)
3 sudu besar sos tomato
5 sudu besar kicap
minyak masak
garam (sekiranya perlu)

Bahan B (Dikisar)

20 tangkai cili kering
5 ulas bawang merah
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
2 cm halia
1/2 cawan air

Cara-Cara

- Ayam dibuang kulit dan dipotong kecil. Basuh dan toskan.

- Panaskan minyak dan tumiskan bahan yang dikisar dengan serai hingga wangi dan garing.

- Masukkan ayam dan kacau. Biarkan hingga ayam lembut dan naik minyak.

- Masukkan daun limau purut, sos tomato dan kicap.

- Masakkan hingga naik minyak.

- Sedia dihidangkan.

Tuesday, December 15, 2009

Nasi Lemak

sumber/credit to : junjs11@myresepi.com
gambar : cik epel

Bahan-bahan ( 4-6 orang )

  • Bahan untuk nasi:-
  • @ 2 cawan beras
  • @ 1 cawan santan n 1 cawan air( jun guna 1/2 cwn santan pekat n 1 1/2 cwn air)
  • @ 1 helai daun pandan - disimpul
  • @ 3 hirisan halia
  • @ secubit garam
  • Bahan untuk sambal:-
  • * 6 sudu besar cili kering mesin
  • * 4 ulas bawang merah -ditumbuk
  • * 2 ulas bawang putih -ditumbuk
  • * 1 biji bawang besar -dihiris
  • * segenggam ikan bilis (dibasuh, separuh darinya ditumbuk)
  • * sedikit air asam jawa
  • * sedikit belacan (jika suka)
  • * garam n gula
  • Bahan sampingan lain :-
  • Ikan bilis goreng, telur rebus dan timun.


Cara-cara

  1. Campur semua bahan untuk nasi dan masak seperti nasi biasa.
  2. Tumis bawang besar, masukkan bawang2 yg ditumbuk, cili mesin, belacan dan ikan bilis yg ditumbuk..hingga sedikit garing dan pecah minyak.
  3. Masukkan air asam dan separuh lagi ikan bilis yg sudah dibersihkan tadi.
  4. Masukkan garam n gula. Masak sehingga agak pekat

Friday, December 11, 2009

Puding Triffle Versi Cik Epel ^_^

sumber/gambar : cik epel ^_^

Bahan-Bahan

1 tin susu cair
1/2 tin air
2 biji kek gulung (saya suka perisa oren & strawberry)
1 cawan gula
1 sudu besar tepung kastard
1 tin buah peach

Cara-Cara

1. Satukan susu cair, air, gula dan tepung kastard dalam periuk.

2. Kacau sampai le pekat..sejukkan jap...

3. Potong kek gulung bulat-bulat pehtu susun dalam mangkuk triffle..(memandangkan saya takde mangkuk triffle...saya boh je dalam bekas bulat yang ada kat dapur nie... ^_^ )

3. Kemudian potong dadu buah peach seket, taburkan atas kek gulung tadi....

4. Pahtu susun kek gulung yang potong bulat-bulat tadi atas buah peach yang potong dadu tadi...

5. Pahtu susun buah peach yang tidak dipotong dadu atas kek tadi...

6. Last sekali tuangkan kastad sehingga rata...

7. Sejukkan puding sebelum dihidangkan...


Nota cik epel : sebenarnye terpulang kepada kawan-kawan nak potong buah peach tu dadu ke tidak...ekkeke..ikut kreativiti masing-masing...nak wat tiga segi ke...empat segi ke...bentuk bintang ke..terpulang...ekekekke.....memandangkan saya terlebih rajin...saya wat le camtu...ekekeke....lepas tu..sukatan tu...agak-agak le ek..especially tang gula tu... ahaks! tata! ^_^

Tuesday, November 3, 2009

Donut


Sumber : lupa amik kat mana…


Gambar : cikepel ^_^


Bahan-bahan


1kg tepung gandum

3-4 sudu susu tepung (apa-apa jenis pun tak kisah asalkan susu tepung

3 sudu marjerin (dicairkan)

Yis basah

Air garam (garam dilarutkan dalam air. Jangan masin sangat nanti adunan tepung tu masin)

Gula dikisar halus (jangan halus sangat)


Cara-cara

1. Cairkan yis dalam air (peringatan : 1kg tepung gandum = ½ potong yis kalau nak buat ½ kg letakkan suku saja).


2. Satukan tepung gandum dengan susu tepung, cairkan marjerin dan masukkan dalam adunan tepung dan susu tadi kemudian masukkan yis yang telah dicairkan dan diadun dengan air garam sehingga doh (contoh adunan dah doh bila tepung tak melekat kat tangan).


3. Biarkan adunan tepung yang dah doh tu mengembang.


4. Bila dah mengembang buangkan anginnya dan diadun semula dan bentukkan bulat-bulat seperti kita nak buat kuih keria.


5. Bila bentuk-bentuk donut tu dah mengembang bolehlah digoreng dan taburkan gula kisar.


Option 1

Yis basah ada dijual kat kedai runcit selalunya disimpan di tempat aiskrim (mungkin takut cair) so kenalah tanya dengan pekedai bila nak membeli.


Option 2

Maaflah saya nak tambah sikit. Kalau nak donut tu waktu sejuk pun masih lembut lagi contohnya untuk bawa bekal, sila tambah:-

2 biji ubi kentang – direbus dan dilenyekkan.

Yis basah boleh diganti dengan 1 bungkus Mauripan (serbuk)


Nota cikepel : Saya lupa kat mana saya amik resepi nie…dah bertahun dalam simpanan saya…ni 1st time baru buat…saya tak ikot sukatan kat atas tu…saya main belasah je…ekekeke….…^_^… owh ye…saya juga masukkan ubi kentang…

Tapi Al-hamdulillah…tetap lembut okeh…ahaks!


Pastu saya tak taburkan gula atas tu, saya pi cairkan coklat bar pahtu boh atas tu….pergh! sodap! Dah le coklat bar tu berkacang…pahtu…coklat ‘corte’ plak tu…sapa-sapa yang suka makan coklat, memang tau la coklat jenama ‘corte’ memang marveles! ^_^ selamat mencuba…!!!

Wednesday, September 16, 2009

Sambal Petai Ikan Bilis


sumber/gambar : cik epel ^^

Bahan²:

Petai
Ikan Bilis
Bawang Merah - blend
Bawang Putih - blend
Cili Kering/Cili Serbuk (saya guna cili serbuk baba's tu...bancuh dengan sedikit air)
Asam Keping/Asam Jawa(saya guna asam keping)
Garam
Gula
Pak Aji (tamo pun tak pe)
Minyak Masak

Cara²:

1. Masukkan minyak ke dalam kuali...goreng ikan bilis separuh garing...angkat & toskan.

2. Tumis bawang merah, bawang putih & cili yang telah dibancuh dengan air tadi...tumis sampai naik bau & pecah minyak...

3. Masukkan air sikit ke dalam tumisan tadi dan bubuh asam keping/gula/garam secukup rasa...

4. Kemudian masukkan petai...biarkan seminit dua...pehtu baru masukkan ikan bilis dan terus tutup api...

5. Siap ^^

nota cik epel : saya masak nie main agak² je...hehehe...so harap kawan² agak sendiri la ek berapa sukatan bahan² tu...yang pasti..makan gan nasik putih panas pehtu jangan lupe telur dadar...perghh..terus feeling² makan kat restoran..ahaks!

Tuesday, June 30, 2009

Roti Sardin Orang Bujang



~hehehe...ini resepi ain..kalo nak...klik kat sini ek...erkk...abaikan telur tu ek...huuu...mula-mula saya ingat tak masak lagik...rupa-rupanya telur dia jadik camtu...tapi kalo dah boh sardin tu..wat ler camne pong tetap sodap...cuma saya tak boh buah tomato sebab takde...ekekeke...lada sulah pong luper nak boh...ekekeke...selamat mencuba...tengkiu ain... ^_^

Monday, June 29, 2009

Roti Pizza Versi Cik Epel ^_^




~ sumber inspirasi saya untuk wat roti pizza ni pas tengok blog ain...ekekeke...tengkiu ain.. ^_^~

sumber/credit to : cik epel ^_^

Bahan-bahan (anggar sendiri la ek...)

roti gardenia/five (tak kisah..janji roti)
hotdog - potong
bawang besar - potong dadu
daging burger - cincang
sos spaghetti
mozarella cheese
parmesan cheese
cheddar cheese (perghhh...byk giler cheese...ekekeke...)
serbuk oregano
mayonis
capsicum
sedikit minyak masak/olive oil
sedikit butter


Cara-cara

1. Hotdog direbus dan dipotong bulat-bulat...

2. Tumis bawang besar dan daging burger...angkat dan ketepikan...

3. Sapukan butter dlm loyang...tamo kasik roti melekat...

4. Susun roti lam loyang...

5. Lapisan pertama, sapukan sos spaghetti dan tabur sedikit hotdog dan daging burger...tabur cheddar cheese....

6. Susun roti lagik...

7. Sapukan sos spaghetti dan mayonis sedikit...boh hotdog, daging burger, capsicum dan cheddar cheese...agak-agak ada parmesan cheese lam peti ais, tabur jer parmesan cheese seket...

8. Last sekali...parut mozarella dan taburkan atas 'pizza' kite tu tadi...terpulang..nak boh banyak, sila parut gan jayanya...tamo boh banyak, parut sikit-sikit je la...hehehe...

9. Bakar dalam suhu 120' selama 20-25 minit....

10. Sungguh enak dimakan time panas-panas...pehtu makan lak gan sos cili...perghhh.... ^_^

Banana Cake Versi Ain ^_^

sumber/credit to : ain

bahan-bahan :

4 biji pisang
3 biji telor
1 3/4 cawan tepong gandun
1/3 cawan tepong jagung
1 sudu teh soda bikarbonat
1 sudu teh baking powder
secawan gula
secawan minyak masak

cara-cara

macam biase ye puan puan ... ayak tepong gandum,tepung jagung, baking powder n soda bikarbonat..ok letak sebelah... then pukul telor dengan gula sampai kembang, next masuk pisang yg dah dilenyek...lenyek siket udah le..biar nanti makan terase tegigit pisang...besh ooo...ok then , masuk kan tepong dan semua benda di ayak tadi yee...kacau le sampai sebati semua ye ... last sekali masuk lah minyak masak secawan orait.....kacauuuuuuuuu lagi .... then masuk dlm loyang...bakar dalam oven sampai kecoklatan dalam 1 jam 30 min kire dah masak la 2 ...





Crazy Chocolate Cake


sumber/credit to : Aludra MyR@kak jun

Bahan-bahan
  • 1 cawan / 120 gram tepung gandum
  • 1 cawan / 180gram gula halus
  • 3 sudu besar serbuk koko
  • 1 sudu kecil baking soda
  • 1 sudu kecil baking powder
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 1/3 cawan / 80ml minyak sayuran atau minyak masak
  • 1 sudu besar cuka
  • 1 sudu kecil vanilla
  • 1 cawan air sejuk

Cara-cara

  1. Dalam mixing bowl, masukkan semua bahan yang kering (tepung, gula, koko, baking soda, baking powder, garam). Gaul sebati.
  2. Pastu, masukkan semua kandungan cecair, (minyak, cuka, vanilla, air) dan gaul sebati.
  3. Masukkan dalam loyang yang dah disapu mentega/minyak sedikit.
  4. Bakar dalam oven pada 180C selama 30 min atau hingga tester bersih bila dicucuk keluar dari kek.
  5. Boleh dihias dengan frosting kegemaran masing2.

Kek Batik

gambar-kuih-batik

sumber/credit to : cik MK


Bahan-Bahan:


1 paket Milo kecil (200g)
1 bar mentega (buttercup @ farmcows)
1/2 tin susu pekat
1 paket biskut Marrie (1/2 kg)

Cara Penyediaan:


1. Cairkan mentega dengan kaedah double boiler di atas dapur gas
2. Selepas mentega cair,masukkan susu pekat.
3. Masukkan biskut marrie yang telah dipatahkan kepada 2 atau 3 bahagian dan Milo ke dalam mangkuk atau bekas besar.
4. Tuangkan mentega dan susu dan gaul sebati ke dalam mangkuk berisi biskut dan Milo. Gaul dengan sebati.
5. Masukkan adunan ke dalam loyang atau acuan kek.
6. Tekan dan padatkan adunan menjadi satu lapisan seperti kek menggunakan sudu atau senduk.
7. Sejukkan dalam peti ais selama 3-5 jam sehingga adunan keras.

Cadangan Hidangan:

1. Boleh dicampur bahan-bahan lain seperti kacang tanah atau badam.
2. Boleh ditabur dengan conlat rice atau coklat chips atau colourful rice untuk hiasan.

Sardin Orang Bujang Versi Ain ^_^

sumber/credit to : ain

bahan-bahan

setengah buku roti
mentega
2 sudu minyak
1 tin kecil sardin
1 biji bawang besar (hiris)
1 biji tomato (hiris)
2 cubit garam
2 biji telur (pecah dan kacaukan)
lada sulah

Cara-cara

oke.ikan sardin buang dulu tulang2 besar tu, takut nanti ada kes eksiden tercekik.kemudian tenyeh2 la ikan sardin tu supaya mengecil.sos ikan sardin simpan dulu oke.next dalam pan, masuk minyak, tumis bawang,ala2 dah layu masuk ikan sardin yang dah ditenyeh tadi,kacau siket , masukkan 2 atau 3 sudu sos sardin tadi,kemudian masukkan garam dan lada sulah,masukkan tomato pula..huh..oke boleh berehat sebentar kalau penat..

sediakan satu loyang, griskan dengan sedikit mentega supaya tak melekat. layangkan siket mentega ke atas roti, kemudian carikkan roti susun atas loyang,dah susun roti masukkan sardin atas roti, bagi sama rata semua bahagian , lapis dengan roti lagi, letak baki sardin atas roti.last tuang telur yang dah dipecahkan...bakar dalam oven or microwave sampai masak dan garing..hmm..

sebelum masuk oven


selepas keluar oven


hiaskan dengan bunga-bungaan


simple dan sesuai untuk orang bujang.okeh.sampai disini dulu.
jemput makan yeah.

Monday, April 20, 2009

Kuih Cek Mek Molek





sumber/credit to : kak CT
gambar kuih keria : kak CT
gambar kuih cek mek molek: cik epel


Bahan-bahan
:

5 biji ubi keledek (sederhana besar)
1 cawan tepung gandum
50 gm gula pasir

1/4 cawan air
* sedikit garam *
Minyak untuk menggoreng


Cara-cara
:

1. kupas ubi keledek, bersihkan dan rebus ubi keledek bersama sedikit garam hingga empuk.

2. Toskan dan biarkan sekejap, dan lenyek2 kan. Biarkan sejuk.

3. Masukan tepung ke dalam ubi keledek tadi dan adun hingga tak melekat ditangan. Jika masih lagi lembik bolehlah ditambah tepung sedikit.

4. Ambil sedikit adunan, bentukkan bulat2.Tekan adunan dan leperkan sedikit. Buat lubang ditengah2 macam nak buat donat tu ya. Buat sehingga habis. Goreng hingga masak.

5. Gula pasir dan air dimasak di dalam kuali hingga air gula menjadi pekat. Matikan api.

6. Masukkan ubi keledek yang sudah digoreng tadi, dan gaul hingga kuih bersira gula. Angkat kuih dan boleh dihidang.

Nota cik epel : ini resepi asal kak ct untuk kuih keria...tapi saya buat kuih cek mek molek...ekekeke...kak ct...sori...boh gambar kuih keria kak ct kat sini....hiks! ^_^

Wednesday, April 15, 2009

Biskut Kastad



sumber/credit to : dah luper amik kat mane...dah lama print...ekeke...
gambar : cik epel

Bahan-bahan

1 cawan mentega
1 cawan gula halus/powder
2 cawan tepung gandum
1 cawan tepung kastad
1 biji telur
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh vanilla

Cara-cara

1. Pukul telur/mentega/gula hingga kembang

2. Masukkan vanilla, baking powder, pukul lagi hingga rata.

3. Masukkan tepung kastad, gaul rata, masukkan tepung gandum.

4. Cetak dan bakar selama 20 minit.

Nota cik epel : selepas saya uli sume benda, baru saya perasan saya takde penerap biskut...maka dengan itu sebagai orang bujang yang kreatif, saya potong je guna pisau...ekeke..dan bulat² kan jer...aha...satu lagi...kalo nak hias² dengan coklat ke...apa ke..terpulang...maaf la...biskut saya tak cantik tapi housemate saya kata camni..."wahhhh...rasa macam penah makan je biskut nie..kat mana ye...aha! biskut tiger!'...wakakaka...!

Nasi Goreng Lada Hitam

sumber/credit to : kak siti (my opismate ^_^)
gambar : cik epel

Bahan-bahan (anggaran tu, agak² jer ler ek...)

nasi putih
bawang merah - ditumbuk
lada hitam - ditumbuk
ikan bilis - ditumbuk
kubis/kacang buncis (terpulang nak boh sayur ape...)
garam/perasa
belacan (terpulang nak boh atau tak..tapi kalo boh...lagi cedap!)

Cara-cara

1. Tumis bahan-bahan yang telah ditumbukkan tadi.

2. Pehtu masukkan nasi putih...kacau...kacau..kacau sampai sebati...

3. Masukkan sayur....kacau....

4. Masukkan garam/perasa secukup rasa...

5. Siap!.. ^_^

Nota cik epel : sedap nasik tu...eventho ia adalah sangat simple...maka amat ler sesuai untuk orang bujang cam den nie haaaaaaaaaa....ekekeke...try jangan tak try....ekekeke...

Tuesday, April 14, 2009

Kek Batik


huhu..ngantuk sebenarnya nih..tu yg masuk sini update sesikit..resepi arini ialah kek batik.. ni pun sangat mudah ye tuan2 dan puan2.. x de la alasan tak de oven ke...takde mixer ke...sbb walaupun nama nya kek...tp tak perlukan benda2 tu..asal ada peti ais dah cukup dah..

ok mari kite mulakan...


Bahan-Bahan


1 buku buttercup

1 peket biskut marie (jgn guna jenama tiger sbb sgt lembut)

1 peket milo 250g

sedikit serbuk koko

1/2 tin susu pekat (leh adjustable ikut tekak manis anda)

1/2 cawan air (kalo agak pekat leh tambah lagi sket)



Cara-Cara


Biskut marie dipecah 4.. then letak dalam bekas..


panaskan periuk.. masukkan sebuku butter yg dah potong2 dalam periuk...biar sehingga cair.. kemudian masukkan susu pekat... masuk 1/2 tin dulu...tuang 1/2 cawan air.... n then dah sebati masukkan milo sedikit demi sedikit sambil kacau perlahan2... time ni api kene kecik kay...pastu masukkan sedikit serbuk koko...kalo suke pahit2 letak la lebih... n then kacau sebati..n rasa la...kalo kurang manis tamba lagi susu pekat, kalo dah termanis tak dapek den nak nolong nye ek...n then masak sampai seme sebati dan agak likat....n then tuangkan adunan coklat ni kat bekas biskut marie tadi..n kacau sambil tekan2 kasik mampat... n then just masukkan lam peti ais... pas 3 jam dah leh makan...agak2 coklat tu dah keras...

potong2 bagi nmpk cantik batik2 die tu... n then ngapppppp!!!!


huhuuh..dah bih tulih ni pun still nagntuk lagik...tolong!!!!!

Monday, April 6, 2009

Karipap

sumber/credit to : jo MYR @ ummi
gambar : cik epel

Bahan (Doh Karipap - 20 - 25 biji):-
  • 4 cawan tepung
  • 3/4 cawan minyak- panaskan
  • 3/4 cawan air - atau lebih
  • 1 sk garam

Cara-cara:-

  1. Masukkan minyak yg betul2 panas dalam tepung, kacau dgn folk, bila sejuk, kacau dgn jari sampai berderai.
  2. Masukkan air. Uli sampai rata sebati.
  3. Buat bulat kecil2 sesuai utk size 1 biji karipap.
  4. Bila dah siap tutup dgn plastik tak nak kasi kering.
  5. Menguna rolling pin, gelek , jgn terlalu nipis. masukkan inti, klim.
  6. Goreng dengan api perlahan.
Bahan Inti (untuk 60 biji) - ummi buat 1/3 dari bahan ni..
  • 600gm potato - potong dadu
  • 150gm carrot - potong dadu ( kalau tak gantikan dgn potato lagi)
  • 500gm bawang besar- potong dadu
  • 3/4 cwn daging - potong halus
  • 3/4 cwn minyak
  • 3 sb rempah kari
  • 1 sb bawang putih kisar
  • 2 sb gula
  • 1 1/2 sb garam
  • 1 asam keping

Cara-cara:-

  1. Dalam kuali, panaskan minyak dan masukkan potato & carrot. masak sampai lembut. Menggunakan sendok berlubang, tos minyak, angkat. ketepikan.
  2. Dalam kuali yg sama, dan minyak lebihan goreng potato, masukkan bawang & bawang putih. masak sampai wangi & lembut.
  3. Masukkan rempah kari, daun kari jika ada dan masukkan daging., kacau kekejap.
  4. Masukkan potato & carrot. kacau lagi.
  5. Masukkan gula, garam dan asam keping. bila dah rasa, tutup api. Sejukkan.

Wednesday, March 18, 2009

Nasi Ayam Sos Tiram

~sorry..ada gamba ayam aje...nasik ngan sup yilek..~

Arini kite belajar wat nasi ayam ye.. nasik ayam ada byk version... but yg ni leh la kalo nak kelainan...resepi ini dicilok dr my SIL a.k.a Kak Lin... sungguh yummy tau...tp bile die wat lagi yummy la sbb kite tinggal makan aje...hehheheh.. n seperti biasa resepi ni telah di oter mengikut ke'sempat'an aku aje..

Bahan2 utk sup:

Air ( Air yang diguna utk rebus ayam)
1/2 labu bawang putih
1 inchi halia
Serbuk Lada Putih
Garam secukup rasa

Rebus seperiuk air..agak2 leh muat sekor ayam la... tumbuk halia dan bawang putih...kemudian masukkan dalam air rebusan tu.. n tambahkan lada putih n garam

Bahan2 utk ayam:
1 Ekor Ayam
Sos Tiram
Kicap Manis
Sedikit serbuk Lada Hitam

rebus ayam (yg dah dipotong) dalam sup seperti arahan diatas.. setelah masak ( dlm 20 minit), toskan air nya... masukkan dalam mangkuk besar n tuang sos tiram dan kicap secukupnya dan gaul rata... tambahkan sedikit lada hitam dan perapkan seketika... kemudian goreng seperti biasa...tp jgn lama sgt goreng... kang hangus...

Bahan2 utk Nasi:

Beras
Minyak Bijan
Sedikit serbuk kunyit
Air rebusan ayam

basuh beras macam biasa...kemudian masukkan air rebusan ayam mengikut sukatan seperti masak nasik biasa.. tambahkan beberapa titik minyak bijan bagi naik bau... n sediiiikkkiiiittt serbuk kunyit...sikit je tau... diulangi... kalo tak de minyak bijan leh gak letak sedikit planta time nasik dah nak kering tu...


Bahan2 utk sos:

Cili Merah Hidup
1 sudu cili kisar
sedikit cuka ( tukar ngan limau kasturi pun boleh)
2 ulas bawang putih
sedikit halia
Sos Cili
Garam dan gula secukupnya

semua bahan tu kisar.. pastu masak atas api...ikut la kesedapan rasa...tp kalo malas cam aku...beli je sos nasik ayam ayamas...hheheh...senang..dah sah2 sedaaaaapppp.....


ok tu je kisahnye...senang kan...cume leceh sbb byk peringkat...sbb tu kalo aku part sos tu jarang2 je buat..hahhaha...so leh hidangkan bersama salad, timun n tomato...

Thursday, March 12, 2009

Nasi Briyani Instant



~soory gamba lam periuk lagi.. yg lam pinggan x smpt snap dah burkk..!!~
~ni la rupe perencah tu..~

Bahan-Bahan

1 peket perencah nasi beriyani MAGGI
1/2 ekor ayam (dipotong)
2 cawan beras yang telah dibersihkan dan ditoskan (guna basmathi lagi sedap)
3 cawan air (utk memasak nasik)
1 sudu minyak sapi (kalo takde butter, margerin, planta or minyak pun leh)
2 ulas bawang merah dihiris (kalo tak letak pun tak dosa)
2 ulas bawang putih dihiris (sama gak..tak letak pun ok)
sedikit bunga lawang n kayu manis (x suke tak ape..)


Cara-Cara:

cara-cara nya amat la mudah ye kawan-kawan... actually kalo ada perencah tu saje pun dah sedap ok... tp ni bg resepi yg agak sedap la.. memula..basuh beras tu..kemudian toskan airnya.. panaskan rice cooker..kemudian masukkan minyak sapi...biar sampai cair...then masukkan bawang n tumis sekejap... kemudian masukkan perencah nasi beriyani MAGGI... kacau sekejap (jgn smp hangus) dan masukkan air... kacau hingga sebati, masukkan beras dan ayam sekali gus... jgn lupe bunga lawang n sedikit kayu manis... patu leh tutup periuk nasik n goyang kaki sampai nasik masak... so senang kan...sekaligus je masak nasik ngan lauk...nak sedap orderla kari kambing ke kat kedai mamak wat kuah.. sorry... nnt leh la sape2 kasi lak resepi kari or kurma utk makan ngan nasik tanam ayam ni ek... till the...jgn tak cube...pasti sedap dan amat menjimatkan masa... wa cakap lu....

Wednesday, February 11, 2009

Murtabak Maggi






ni resepi paling senang sekali...kalo ada sesapa yg lagi mau tanya... tak tau la aku nak menjawapnye..bak kate orang budak 10tahun pun reti wat punyer... nmpk simple ..tp kalo makan time lapo mmg dap dap tau... tak caya?? try la..



bahan2 (hidangan utk 2 orang)


2 peket maggi perisa kari (mi)

1 peket perencah maggi curry (gune 1 aje ok..)

2 biji telur ayam

daun bawang/daun sup (agak2 lerr)

sos cili (untuk cicah)



Cara2


letakkan mi maggi dalam mangkuk besar.. tuangkan air panas yg baru menggelegak.. pehtu biarkan dalm 3-4 minit sampai mi tu kembang...

dah kembang toskan airnyer... masukkan 2 biji telur n kacau bersama-sama mi tadi...dah sebati..masukkan sepeket perencah maggi curry...n kacau lagi sampai sebati.. masukkan sedikit hirisan daun bawang/sup sesuka hati...kalo tak letak pun ok je...sedap gaks...hihih....


pehtu panaskan sedikit minyak dalam kuali...bahagi kan kepada 2 bahagian...n masukkan ke dalam kuali (ala2 wat lempeng gitu)... tekan2 sket bagi rata n chanteekk... balik2 kan murtabak tu... n tarraaa....dah siap...masuk pinggan n potong ala2 pizza gitu...


boleh la makan ngan sos cili thai...eerrmm...sedap tau....



ni orang malas cam aku pun rasa cam terer je kalo wat...



Thursday, January 22, 2009

Ikan Masak Beriani


sumber/credit to: ummi

Bahan:-

• 1 ekor ikan tenggiri (ummi tukar bawal)
• 5 biji tomato - belah 4 setiap satu
• 1 cawan air
• 1 camca besar rempah ikan
• 2 camca besar rempah beriani
• 3 biji bawang besari - dihiris dan digoreng kekuningan
• garam dan gula secukup rasa
• Minyak untuk menggoreng dan menumis

Bahan Kisar:-

• 2 cm halia
• 3 ulas bawang putih
• 4 tangkai cili merah
• 2 tangkai cili hijau (ummi guna cili merah semua)

Cara Memasak:-


1. Ikan dibersihkan, dilumur sedikit garam dan serbuk kunyit. Goreng setengah masak. Angkat dan ketepikan.
2. Panaskan 3 sudu besar minyak dan tumis bahan kisar. Kacau sebentar.
3. Masukkan tomato, rempah ikan, rempah beriani dan air.
4. Masukkan garam dan gula secukup rasa.
5. Masukkan bawang goreng dan masak sebentar.
6. Akhir sekali masukkan ikan dan gaul rata. Angkat untuk dihidangkan.

Kuih Lapis

sumber/credit to : tulip @ kak jun


Bahan-bahan

1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (leh kurangkan klu x suka manis sgt)
1 st garam
2 paket santan serbuk
1 st minyak masak
3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.
4 cawan air


Cara-cara


Dalam blender, masukkan gula,santan,tepung beras,tepung gandum,minyak,garam dan 2 cawan air.

Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul.

Panaskan air dalam kukusan.


Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air,kacau rata.


Bahagikan adunan kepada 2 bahagian.

Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dgn pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.


Utk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dgn sedikit minyak dan letak plastik cling.

Masukkan 2 cwn adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.


Lepas 5minit,masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2minit.

Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.


Lapis yg terakhir warna hijau dikukus selama 20minit.

Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.


Dgn hati2 tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi.

Utk lebih kemas,kuih ini blh dipotong dgn benang dan setiap lapisan kuih ini blh dibuka :)


* Jika guna loyang non stick, x perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dgn minyak

Biskut Koko Rangup


sumber/kredit to : kak yani @ hana


Bahan-bahan

  • 50g mentega tanpa garam
  • *70g tepung
  • *15g serbuk koko
  • *1/8 sk serbuk kulit kayu manis
  • *1/4 sk baking powder
  • *40g gula perang
  • *2 cubit garam


Cara-cara

  1. potong mentega 1 cm. pastu masukkan ke dalam peti sejuk. Panaskan oven ke 180C. Alas dulang/acuan dengan oven peper
  2. Ayak semua bahan-bahan yang bertanda *. Keluarkan mentega tadi dari peti sejuk. Ramas-ramaskan dengan bahan ayak sehingga jadi berketul-ketul.
  3. Ambik 2/3 dari adunan tadi. Masukkan ke dalam acuan dan tekan-tekan biar jadi sekata dan padat. Ambik adunan yang selebihnya tabur-taburkan ke atasnya.
  4. Bakar selama 25-30 minit.
  5. Potong memanjang 1-1.5cm ketika masih panas-panas. Kemudian sejukkan.

Tuesday, January 20, 2009

Chicken Pie



sumber/kredit to : pu3by @ kak ina kl

Bahan-bahan untuk inti

1. 6 biji ubi kentang (di potong kiub atau di parut kasar)
2. 2 biji bawang besar (dipotong halus)
3. 4 biji bawang putih (di tumbuk)
4. 6 biji bawang merah (di tumbuk)
5. 1 inci halia
6. 4 sudu makan kari ayam (kalau nak pedas..tambah lagi)
7. 1 tangkai daun kari
8. 200 gram ayam/daging di potong kecil(kalau nak tambah pun boleh..lagi sedap)
9. minyak dan garam secukup rasa
10. kiub ayam maggi (optional)/air

Cara-cara

1. Panaskan minyak. Masukkan bawang putih dan bawang merah yang telah ditumbuk. Masukkan juga daun kari.
2. Masukkan rempah kari dan masukkan sedikit air..biarkan hingga naik minyak..masukkan pula ayam/daging. Masukkan garam.
3. Masukkan ubi kentang dan bawang besar dan tambah 1 cawan air.
4. Masukkan kiub ayam maggi dan masak sehingga ubi kentang empuk dengan api yang perlahan.
5. Biarkan sejuk sebelum di gunakan.

Bahan-bahan untuk doh

1. 150gm mentega - suhu bilik
2. 280gm tepung superfine
3. 1 biji kuning telur (pukul sikit)
4. secubit garam
5. 1 sudu teh gula halus

Cara-cara

1. Gaulkan tepung dengan gula halus hingga rata.

2. Campurkan semua bahan yang lain dan gaul dengan tangan sehingga doh tak melekat di tangan.

3. Canai doh di antara 2 plastik dalam 1/2cm tebal.

4. Perlahan-lahan tanggalkan bahagian plastis atas dan terbalikkan doh ke dalam acuan pie.

5. Ratakan perlahan-lahan sehingga menutupi kesemua acuan pie. Potong lebihan tepi doh.
6. Masukkan inti yang telah sejuk dan tutup bahagian atas dengan kepingan doh.

7. Bahagian tepi atas doh di tekan-tekan dengan garpu supaya bahagian atas dan bawah doh melekat.

8. Sapu dengan kuning telur dan larikkan dengan garpu secara brsilang untuk menghasilkan corak.

9. Lebihan doh jangan di buang, boleh digunakan untuk menghias atas pie.

10.Panaskan oven selama 10 minit pada suhu 180 C selama 30 minit.

11. Biarkan selama beberapa minit dalam oven sebelum di keluarkan.