Tuesday, April 14, 2009

Kek Batik


huhu..ngantuk sebenarnya nih..tu yg masuk sini update sesikit..resepi arini ialah kek batik.. ni pun sangat mudah ye tuan2 dan puan2.. x de la alasan tak de oven ke...takde mixer ke...sbb walaupun nama nya kek...tp tak perlukan benda2 tu..asal ada peti ais dah cukup dah..

ok mari kite mulakan...


Bahan-Bahan


1 buku buttercup

1 peket biskut marie (jgn guna jenama tiger sbb sgt lembut)

1 peket milo 250g

sedikit serbuk koko

1/2 tin susu pekat (leh adjustable ikut tekak manis anda)

1/2 cawan air (kalo agak pekat leh tambah lagi sket)



Cara-Cara


Biskut marie dipecah 4.. then letak dalam bekas..


panaskan periuk.. masukkan sebuku butter yg dah potong2 dalam periuk...biar sehingga cair.. kemudian masukkan susu pekat... masuk 1/2 tin dulu...tuang 1/2 cawan air.... n then dah sebati masukkan milo sedikit demi sedikit sambil kacau perlahan2... time ni api kene kecik kay...pastu masukkan sedikit serbuk koko...kalo suke pahit2 letak la lebih... n then kacau sebati..n rasa la...kalo kurang manis tamba lagi susu pekat, kalo dah termanis tak dapek den nak nolong nye ek...n then masak sampai seme sebati dan agak likat....n then tuangkan adunan coklat ni kat bekas biskut marie tadi..n kacau sambil tekan2 kasik mampat... n then just masukkan lam peti ais... pas 3 jam dah leh makan...agak2 coklat tu dah keras...

potong2 bagi nmpk cantik batik2 die tu... n then ngapppppp!!!!


huhuuh..dah bih tulih ni pun still nagntuk lagik...tolong!!!!!

No comments: