Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Sunday, May 22, 2011

Kek Coklat Kukus Badariah


 ~ owhhh..kek ini memang marveles! Saya memang rekemen sangat2 sapa nak wat kek coklat neh... Ekceli last week dah buat 2 kali kek coklat tapi rasa cam tak menepati piawaian anak tekak je...so tadik, godek-godek resepi kek coklat kukus yang sedap...cam best je gambar kat blog ole2 summer cake tu...hihii..so saya kopipes ye...memang sedap! TETAPI topping tu, saya try wat ikot resepi, tapi x jadik..awat jadik berketul2 ek...serious saya fail bab2 neh...so saya try wat topping sendiri...topping main campak2 je...sukatan pun main taram jer...hihihi...saya masukkan coklat masakan, air panas sikit, beberapa sudu besar susu pekat manis & 2 sudu besar butter...tapi sedap jugak! ekeke...LEPAS TU, saya tak kukus, sbb pengukus kecik..tsk..tsk..tsk...so saya wat kaedah water bath...wehhhooo....Al-hamdulillah sedap jugak! Rasa ala-ala kukus gak..ekekeke...tataaaaaaaaaaaa.... ~

gambar : cikepel ^^

KEK COKLAT KUKUS BADARIAH
( sumber : Puan Badariah Ibrahim @ ResepiNet )
BAHANNYA :
  •  2 cwn tepung gandum
  • 1 cwn serbuk koko
  • 1 sudu teh baking powder
  • 1 sudu teh soda bikarbonat
       *************************
  • 2 biji telur (Gred A)
  • 1 cwn gula pasir
  • 1 cwn susu pekat manis
  • 1 cwn minyak masak (nak sedap lagi gunalah minyak Mazola)
       *************************
  • 1 cwn air panas
CARANYA :
  1. Satu bekas lain pukul telur, minyak, susu dan gula bagi sebati ( tak payah pakai mixer )
  2.  Masukkan tepung yang diayak tadi, kacau sebati lagi
  3. Last sekali masukkan air panas dan kacau sebati lagi.
  4. Adunan siap sedia dikukus. Kukus selama 1 jam.
  5. Balut tudung pengukus & kukus dengan api yg sederhana kecil...
Untuk Topping :
  • 2 sudu majerin
  • 3 sudu besar susu cair @ air panas
  • 1/2 cawan serbuk koko
  • 4 sudu besar susu pekat
- Masak secara double boiler / biarkan sebentar & Curahkan atas kek

3 comments:

Anonymous said...

Nampak yummy mudah.. tq :)

Anonymous said...

Nampak yummy mudah.. tq :)

Unknown said...

Dh try mmg mnjd. Tq