Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Saturday, February 18, 2012

Nasi Ayam Simple Cikepel

...ermmm...cam tak caya resepi ni olahan saya sendiri...cam main masak-masak lak...hihihi...

...ok..since si Ichiro suka makan nasik ayam, saya pun try la buat...ini lunch kami hari ini ^^ ...

...sangat simple...dah nama pun main campak je kan...hihi...ok..resepi kat bawah kay...

sumber/credit to : cikepel ^^
gambar : cikepel ^^

Bahan Untuk Sup Ayam
1/2 ekor ayam
1 ulas bawang besar - mayang halus
5 ulas bawang putih - mayang halus
1 sup bunjut
2 @ 3 ketul stok ayam m.e.g.g.i
garam secukup rasa
sos tiram 

Cara-Cara
- tumis bawang besar & bawang putih sehingga garing.
- masukkan air & ayam...rebus sekejap..
- masukkan sup bunjut & stok ayam m.e.g.g.i ...
- tambah air lagi (untuk dimasukkan ke dalam nasi) pastu tambah garam...
- saya masukkan sedikit sos tiram.

Nasi (saya guna rice cooker)

- 2 cawan beras
- air rebusan (sup ayam tadi)
- mentega - cairkan

Cara - cara
- basuh beras sehingga bersih.
- masukkan air rebusan (ikut sukatan beras yang uolls selalu pakai).
- lepas tu masukkan mentega yang telah dicairkan...kacau...pahtu boleh la press ON  :)

Ayam
- Kicap Pekat
- Madu

Cara-cara
- ini saya main agak je sukatannya...amik kicap pekat and madu sikit..kacau sebati..pastu amik ayam yang telah direbus tadi...gaul..gaul...gaul...hihi...
- lepas tu, boleh la digoreng...tapi saya goreng sekejap je...if goreng lama-lama, takut kering lak isi dalamnya...

Kicap
- saya guna lebihan yang kite gaul ayam tadi....

Sos Cili
- saya beli sos cili  a.y.a.m.a.s  tu..hihihi...

sekian....tengkiu veri mashhhh... ^^

3 comments:

Akak Kembang said...

suka nasi ayam..ingat weekend ni baru nak try roti marjerin

mckie said...

hehe..sila la buat..sgt senang..kan? nak bagi nasik kuning, rupa2nye kena masukkan kunyit kan? hihi..

diamieza said...

Salam, saya dah follow blog anda, sila follow blog saya ye..thankz