Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Wednesday, July 25, 2012

Roti John



...Selamat Menjalani Ibadah Puasa.... 

...lamanyer saya tak hapdet blog kongsi resepi ni...selalu gak jenguk kat sini tapi aura Kerajinan tu takdek...
...sempena bulan pose ni, saya cuba hapdet apa yang saya masak...kipidapppp!!!

...Saya tingin nak makan roti john...so bile tanye mr. gugel, beliau bagi link kak pnut...jadi saya mintak izin copy & paste rezepi tu kat sini ye kak pnut.

...mr. yon kate, roti john ni memang sempoiii la...(org penang, kalo dia kate sempoi tu, mmg sedap ler maksudnye tu..hik! )

...roti hot dog x jupe, so saya guna roti 4 segi tu je.. ^^
 ---------------------------------------------------------------------------------------------------
sumber/kredit to: Kak Pnut
 gambar: cikepel ^^

Bahan
Daging kisar ramly sebungkus
1 1/2 sudu besar rempah kari daging (bancuh dengan sikti air)
1 sudu kecil serbuk lada hitam
sedikit serbuk lada sulah
1 kiub ayam
2 ulas bawang putih (diketuk dan cincang)
1 labu bawang beso potong kiub-kiub kecik (bahagi dua, separuh buat tumis ngan bawang putih tadi, separuh bubuh masa inti dah masak)
garam gula la of course sesedap rase
telur ayam secukupnya

Cara dia
Tumis bawang putih dan bawang beso tadi
Then masukkan rempah yang dah bancuh tadi
masukkan serbuk lada hitam, lada sulah
masakkan sampai garing, (naik minyak)
pastu masuk air sikit, pastu masuk ler daging,
masak sampai kering air, pastu masukkan baki bawang tadi.

Tambahan tips :-
Cara nak buat roti joh tu..
*Roti tu saya pakai roti bun biasa, (kat tesco/carefour ada beli yg non branded, jgn gardenia ke high 5 ke tka best, lembut sgt)

*belah dua roti tu... panaskan kuali leper terlentangkan roti john tu means yng kita belah tu mengadap ke atas,

* daging tadi tu digaul dengan telur yang dah dipukul then tuang atas roti john tu. then balik-balikkan roti john itu,



No comments: