Friday, August 2, 2013

Biskut Samperit Sedap


...biskut samperit ni memanggggg sedap! bagi saya yang tak reti buat biskut ni, memang satu kejayaan yang besar la kan kalo saya kata biskut ni sangat sedap! tengkiu kepada penyumbang resepi!

...sambil buat sambil makan...hihihi..buat malam memang best sebab boleh rasa terus...kalo buat siang hari, kena tahan sampai la berbuka puasa..hihi...

...sapa-sapa yang belum buat lagi, memang sempat lagi kalo nak buat! jom!!!!

sumber/credit to : Qasehqu Quinnie

gambar: cikepel ^^


Resepi asal: Fb Nazian Nazir dan kak Busu Shamsiah
Sumber :Rabia Azhar


Bahan2

1 buku buttercup  -saya guna planta 250gm
3/4 @ 1 cawan gula halus boleh juga gula aising, -saya guna gula icing
1 bji telur kuning,
1 sudu teh esen vanila.

1 cawan tepung ubi,*
2 cawan tepung kastad,*
2 cwan tpg gandum *( ayak semua tepung*)

ceri utk hiasan
sedikit pewarna hijau dan merah


Cara2

1. mula2 pukul gula dan planta hingga kembang...kemudian masukkan telor kuning dan esen vanila...pukul sekejap je..janji sebati.....


2. kemudian masukkan tepung2 yg telah diayak....gaul sebati guna tangan...buat hingga menjadi doh. doh tak terlalu lembik dan tak keras...pandai2 la agakye....kalau doh lembik tambah tepung gandum lagi...kalau doh berderai..tambah lagi planta...kemudian bahagi 2 doh dan letak satu pewarna hijau dan satu pewarna merah. uli hingga warna rata. rehatkan doh dlm 15 minit kemudian baru leh terap.


3. panaskan oven suhu150c...kemudian terapkan doh atas dulang..saya guna non-stick nya dulang..so tak yah sapu planta kat dulang tu...tapi kalau guna dulang biasa..sapu rata planta atas dulang.


4. paip doh guna acu samperit....yg bhgn bawah tu saya guna acu samperit....yg atas tu guna nozle tuk buat icing so saiz dia kecik skit la yg kat atas tu....ikutla nak letak warna mana yg kat atas dan mana yg bawah....nak buat sebelah merah sebelah hijau cam rabia buat pun cantik jugak.


5. dah siap paip penuh dulang....letakkan ceri kat atas dia....kemudian bakar...biar oven tu panas 20m dulu then baru leh bakar....saya bakar lebih kurang 15-20 minit....biskut ni sedap kalau bahagian bawah dia tak hangus sgt...pandai2 la adjust ikut oven masing..:)


(nota: biskut lebih rangup kalau guna planta atau margerin dari guna butter...tapi kalau suka butter apa salahnya kan..ikut selera....masa saya buat ni..stok tepung kastard saya hanya ada 1/2 cawan jek..jadiknya saya tambahkan lagi 1 1/2 cawan tu guna tepung jagung...dia kalau guna tepung kastard sepenuhnya lagi wangi la biskut nih sebab bau tepung kastard tu...tapi kalau nak ganti dgn tepung jagung pun boleh..sama je sedapnya...)

2 comments:

sare ared said...

sedap bila di akan ..hehe xtahu bile ble buat kuih semperit ni..

cik epel aka mrs.yon said...

sare ared,

memang sedap pun. cair di mulut gitu. hihi.