Tuesday, December 27, 2016

Nasi Dagang Kelantan

Salam & Hi ^^

Hari Sabtu baru2 ni teringin nak makan nasi dagang.
Nasib baik resepi yang Aunty Kie minta dengan mak ada lagi :)
 
Lepas tu hari Ahad pun buat jugak. 
Cumanya hari Sabtu tu buat versi kukus & hari Ahad buat versi tanak guna rice cooker.
Kalau kukus memang ambil masa yang lama sikit ^^.
Kalau guna rice cooker tu, sekejap je. 
Macam masak nasik biasa :)

Okey.
Kat bawah ni resepi Nasi Dagang k.

sumber/credit to : Emak Aunty Kie/Cikepe ^^

gambar : Aunty Kie/Cikepel ^^
 
 
1 kg beras nasi dagang-dibersihkan dan direndam semalaman.
2 cawan santan cair *
1 cawan pati santan *
1 sudu teh halba
7 biji bawang merah-dihiris
2 cm halia-dihiris
3 sudu teh gula
1 sudu teh garam 

**boleh letak daun pandan kalau nak.
 

*Santan mengikut jenis beras.Kalau perlu,tambahkan sikit santan mengikut kesesuaian.

masak kepala santan utk last siram dengan bawang merah, bawang putih, halia, halba, garam & gula

Cara2
Untuk nasi-Panaskan air dlm periuk kukus hingga mendidih.Masukkan beras dan kukus selama setengah jam.
Angkat nasi,masukkan 2 cawan santan cair dan gaul hingga sebati.Kukus semula selama setengah jam lagi.
Angkat nasi sekali lagi dan masukkan pati santan,halba,bawang,halia,garam dan gula.Gaul sebati.
Kukus semula selama 20 minit atau hingga nasi masak.


Masa ni nak kukus kali ke-2 & tengah gaulkan dengan kepala santan yang kita masak tadi.

Aunty Kie punya pengukus tu kecik je tau. Import daripada Tanah Merah, Kelantan. ^^ Emak Aunty Kie yang bagi. Sentimental value nie :). Yang kat sebelah pengukus tu, tengah masak kepala santan.
  
Jangan suruh Aunty Kie buat acar timun bagai ye. Tak kose sebab dah lapar sangat. Maka kita rebus telur & makan je dengan ikan. Nanti next post Aunty Kie bagi resepi ikan tongkol untuk nasi dagang k ^^


No comments: