Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, November 10, 2014

Roti Gebus From Kathy K

Moh la kite meroti pulak :)

Resepi ni saya ambil daripada fesbuk.
Sebelum ni pernah juga saya buat roti.
Tapi percayalah!
Yang ni memang gebus semacam :)

Nway, thank u kepada kakak cantik, kak Kathy K kerana sudi kongsi resepi roti ni.
Murah rezeki akak.

If ada yang nak buat roti, boleh la ikut resepi kat bawah.

Gambar: mckie
Sumber/Credit to : Kak Kathy K (Facebook)

Bahan-bahan

1 cawan air suam
1 peket yis (rehatkan 10 minit sehingga berbuih)
4 sudu gula
2 sudu susu pekat
2 sudu planta (campurkan semua)
3 1/2 cawan tepung gandum (saya guna tepung high protein)
1 biji telur - dipukul
(Masukkan setelah yis rehat 10 minit)
* ikut pada keperluan tepung ada masa cecair tidak habis. Asalkan jadi doh lembut tidak lekat pada bekas)

Cara-cara

Selepas bancuhan yis berbuih, curah sedikit demi sedikit ke dalam tepung.
Uli hingga menjadi doh yang lembut.
Rehatkan hingga jadi double.
Bila dah double, tumbuk2kan dan uli hingga cantik.
Bentukkan dan masuk ke dalam bekas.
Rehatkan lagi hingga jadi double.
Bakar api atas bawah 150' selama 10 - 15 minit.
Keluarkan dan sejukkan atas redai.
Semasa panas, sapukan marjerin di atasnya.






Kat atas tu saya tabur cheddar cheese & nutella :D

 
Yang ni pun sama. Cheddar cheese jugak saya tabur kat atas :D

Aha. besar kan roti hot dog saya..hehehe...tapi puas hati sebab makan satu dah kenyang yang amat :D

2 comments:

Aisyah Ghazi said...

Hello admin. I dh try dh u punya recepi ni. mmg sedap dan menjadi. anak2 pun suke. thx ya for sharing.
Anyway, free2 jemput ke blog saya untuk info2 kekal fit and slim.

>>>Tips Slim & Fit Semula Jadi!<<<

mckie said...

hi Aisyah...
Al-hamdulillah menjadi..sedap kan... :)