Daisypath Anniversary tickers
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie Kids Birthday tickers
Lilypie Kids Birthday tickers

Monday, January 16, 2012

Kek Oren - Bebop



...since ada lagi buah limau yang my MIL bagi, apa kata kite wat orange cake plak...saya dapat resepi ni dalam forum...rasa menarik je... ^^

...saya dah buat 2 kali hokeyy... ^^  yang kali ke-2 saya wat untuk my SIL nye bestday...saya guna loyang 8"...pastu kali ke-2 tu sebenarnya saya tersilap bancuh...saya pi masukkan telur dalam bancuhan pertama...tapi Al-hamdulillah tak bantat.. -_-" risau gak...

...resepi kat bawah ye...tengkiu bebop untuk resepi yang best neh! ^^

sumber/credit to: bebop

gambar: cikepel ^^

Bahan-Bahan

200 gm tepung gandum
1/4 tsp baking powder
1/2 sudu besar susu tepung  (kekadang saya guna susu baby..hehehe...)
250 gm butter
5 bj telur
175 gm gula
2 sudu besar orange juice
parutan kulit limau dari sebiji limau 


Cara-cara:
Pukul tepung, baking powder, susu, butter hingga gebu dan tidak berbintil2.  Dimangkuk asing pukul telur dgn gula hingga lembut dan pekat, kemudian masukkan orange juice dan parutan kulit limau kedlm adunan telur dan kacau sebati.  selepas itu masukkan adunan telur tadi kedalam adunan butter dan adun sebati.  Tuang adunan kedalam loyang 9" dan bakar dalam 30 - 40 minit pada suhu 170C.  Nak masuk dalam cup cake pun boleh jugak.

2 comments:

izahdaut said...

teringat pernah juge buat kek letak telur dulu. nasib baik tak bantat. tapi lama la sikit nak pukul adunan. hehe

mckie said...

ekeke..kan izah kan?
fikiran tu tah ke mana melayangnya masa tu...
cuma kena pukul lama sikit...ekeke...