Friday, August 29, 2008

Agar-Agar Tembikai



sumber/credit to : emak cik epel ^_^

Bahan-bahan
1 serbuk agar-agar (atau agar-agar yang berjurai lam peket tu)
3 gelas air
3 cawan gula (kalau nak kurangkan manis, 2 setengah cawan je)
3 putih telur
pewarna merah
pewarna hijau
sedikit esen vanilla

Cara-cara
1. Air + gula + agar (rebus sampai pekat sikit).

2. Pukul/mesin telur putih sampai naik gebunya.

3. Tuangkan agar-agar yang dah pekat sedikit tu ke dalam bekas telur putih. (tapis ye...)

4. Kacau sampai pekat sikit dan masukkan esen vanilla...(ini mengambil masa yang lama..jadi sabar la ye...)

5. Bila dah hampir-hampir pekat tu, tuangkan ke dalam bekas bulat...sambil-sambil tu kacau...agak-agak dah sebati, ambil pewarna merah...buat macam dalam gambar tu ye...

6. Bila dah setel taruk pewarna tu...biarkan agar-agar itu keras...sama ada nak letak lam peti sejuk atau biarkan kat luar pun okey je...

7. Bila dah keras, terbalikkan agar-agar itu, dan sapukan pewarna hijau..

8. Tadaaaa....dah jadik agar-agar tembikai...sedap dimakan time sejuk...

nota cik epel : resepi ni adalah resepi turun temurun emak saya...tapi saya tak seterer emak saya...hihihi...selamat mencuba!

No comments: